SP3POW

Nawigacja

Ostatnie artykuły

Dyplom Junior Okręgi...
Drukowanie kart QSL ...
Kalendarz klubowy 2016
Wyniki zawodów o Puc...
5. Konferencja ARISS...

Dyplomy wydawane przez klub




Warto odwiedzić

Propagacja


Pogoda w Ostrowie


Prognoza 60 h
Prognoza 84 h

Aktualnie online

Gości online: 3

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 28
Najnowszy użytkownik: SQ3YAY

Logowanie

Zaloguj mnie/zarejestruj

Statystyki


stat4u

Nawigacja

Artykuły » Dyplomy i zawody » Off Air Contest

Off Air Contest

Napisane przez SP3POW dnia 23 luty 2014 · 0 komentarzy · 6311 czytań · Drukuj

Proponujemy zabawę imitującą prawdziwe zawody krótkofalarskie, w której mogą uczestniczyć również osoby nie mające dotąd pojęcia o tym hobby, a co za tym idzie - nie posiadające ważnego pozwolenia radiowego. W związku z tym doskonale nadaje się jako element zajęć prowadzonych dla młodzieży, oraz stanowić urozmaicenie spotkań typowo krótkofalarskich. M.in. można ją wykorzystać w Krótkofalarskim Dniu Dzieci i Młodzieży.
Zabawa nie wymaga dostępu do radia, może odbywać się w warunkach terenowych, jak i w większych pomieszczeniach. Jej istotą jest na tyle przybliżyć uczestnikom zasady obowiązujące na pasmach amatorskich, że nie powinno dla nich stwarzać problemu późniejsze zetknięcie się z realnym krótkofalarstwem.

 

Regulamin zabawy

Off Air Contest

 

1. Cel zabawy:

Zapoznanie uczestników z niektórymi elementami krótkofalarstwa.

 

2. Uczestnicy:

Zabawa przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych, którzy wcześniej mogli, ale nie musieli mieć styczność z krótkofalarstwem.

Minimalne wymagania dotyczące wiedzy uczestnika na temat krótkofalarstwa:

  • budowa znaku

  • co to jest raport RS

  • logowanie łączności

Zalecane wiadomości :

  • literowanie po polsku i/lub po angielsku

  • podstawy wiedzy o amatorskich pasmach i wykorzystaniu fal radiowych

  • zasady przeprowadzania QSO

  • przedstawienie różnych dziedzin krótkofalarstwa: konstrukcje, praca na różnych pasmach i emisjach, satelity, łowienie DX-ów, zdobywanie dyplomów, zawody...

 

3. Czas trwania zawodów:

Od 15 min do 30 min.

 

4. Uczestnicy posługują się swoimi własnymi lub przyjmują wymyślone znaki krótkofalarskie.

Można zaproponować następujące reguły budowy znaków:

Pierwsza litera prefiksu :

Szkoła Podstawowa - P

Gimnazjum - G

Szkoła średnia - S

Osoba dorosła – OM lub YL

Druga litera prefiksu i cyfra :

Klasa do której chodzi uczestnik zapisana wspak np. 6c, czyli cały prefiks będzie wyglądał tak: PC6

Sufiksem będzie pierwsza litera imienia i dwie litery z nazwiska uczestnika.

Np: Wojtek Kowalski chodzący do klasy 6c, Szkoły Podstawowej będzie miał znak np: PC6WKO
Oczywiście to tylko propozycja. Każdy organizator może ustalić własne reguły nadawania znaków uczestnikom zabawy.

 

5. Klasyfikacja

Jeśli w zabawie biorą udział osoby licencjonowane wyniki zawodów podaje się w dwóch kategoriach :

A - Nowicjusze

B - Krótkofalowcy

 

6. Zasady przeprowadzania "łączności".

Pasmo radiowe symuluje stół z ławką (lub blisko siebie ustawionymi krzesłami), gdzie siadają osoby, które robią wywołania. Ilość takich stołów (każdy to odpowiednik różnych pasm) lub ich długość można dobrać odpowiednio do zaawansowania, liczby i wieku uczestników.

Zaleca się aby maksymalna liczba miejsc siedzących wynosiła do 1/2 liczby uczestników i aby mogli oni przy stole usiąść mniej lub bardziej ciasno.

„Łączności” mogą przeprowadzać tylko osoba siedząca przy stole (robiąca „wywołanie”) z taką która porusza się swobodnie i podchodzi do wywołującego.

 

 

7. Raporty i grupy kontrolne:

RS + numer łączności + ulubiony kolor.

 

Oznaczenie kolorów
black BK lub czarny CR
white WH lub biały BI
red RE lub czerwony CZ
green GR lub zielony ZI
yellow YE lub żółty ZO
blue BL lub niebieski NI
orange OR lub pomarańczowy PO
purple PU lub fioletowy FI
pink PI lub różowy RO

Przykład raportu z grupą kontrolną:

59 01 BL

 

8. Punktacja, mnożnik, wynik końcowy:

Każde QSO potwierdzone w logu korespondenta to 1 punkt.

Mnożnik - liczba kolorów które wystąpiły w zapisanych w logu "łącznościach".

Wynik końcowy:

Liczba punktów razy mnożnik.

 

9. Dzienniki zawodów:

Logi zawodów Off Air powinny być odpowiednikami prawdziwych zawodów i zawierać:

  • rodzaj „pasma”, czas "łączności", znak zawodnika, raport i grupę kontrolną.

„Łączności” zalicza się jeśli w logach uczestnika i jego „korespondenta” zapisy odpowiadają sobie wzajemnie.

 

10. Dyskwalifikacje:

Uczestnik zawodów może zostać decyzją komisji zawodów zdyskwalifikowany z powodu braku przestrzegania wyżej wymienionych reguł

 

11. Dostosowanie reguł do wieku, zaawansowania lub liczby uczestników.

  • można zrezygnować z podawania dokładnego raportu i grupy kontrolnej, ograniczając się tylko do RS i numeru lub numeru łączności i koloru lub tylko do samego numeru.

  • obowiązek zanotowania czasu przeprowadzania "łączności" należy potraktować bardzo opcjonalnie. Jeśli w zabawie będą brały udział dzieci, nie każde musi mieć zegarek na ręce lub komórkę.

  • jeśli wiek i zaangażowania uczestników na to pozwala, zaleca się obowiązek poprawnego literowania znaków w języku polskim (dla bardziej zaawansowanych w angielskim).

  • jeśli ilość stołów (pasm) jest większa niż jeden, w logu powinno znaleźć się oznaczenie pasma.

  • można zrezygnować z mnożnika przy obliczaniu wyniku.

 

12. Przykład logu:

ZNAK ZAWODNIKA: PC6WKO

ULUBIONY KOLOR: RE

nr pasmo czas znak koresp raport nadany raport odebrany
1 80 15:20:00 SP3POW 59 01 RE 59 01 BL
2 80 15:22:00 SB2MNO 59 02 RE 59 03 BK
3 80 15:23:00 GA1KJU 59 03 RE 59 03 YE
4 80 15:23:00 PA5DCZ 59 04 RE 59 02 OR
5 40 15:24:00 PC6NBI 59 05 RE 59 05 RE
6 40 15:26:00 GB3HJE 59 06 RE 59 08 BK
7 80 15:27:00 SQ3TGZ 59 07 RE 59 11 PI
8 40 15:27:00 PA5WSO 59 08 RE 59 04 GR
9 40 15:29:00 SQ3POS 59 09 RE 59 10 RE
10 80 15:30:00 SB2AAM 59 10 RE 57 08 GR

Punktacja:

liczba QSO = 10

mnożnik za liczbę kolorów = 8

PKT 10x8=80

 

Opracowała:

Magda SQ3TGZ z Ostrowskiego Klubu Krótkofalowców SP3POW

na podstawie zabaw odbywających się na obozie

YOTA (Youngsters on the Air) w Estonii.

 

 

 

Komentarz do regulaminu

Inspiracją do opracowania regulaminu takiej zabawy, stały się lekcje krótkofalarskie które przeprowadzaliśmy w placówkach edukacyjnych różnego poziomu nauczania. Największym problemem takich zajęć była potrzeba jednoczesnego zaangażowania jak największej ilości uczniów, przy braku możliwości pełnego wyjścia w eter z powodu ograniczeń jakie nakłada obowiązek posiadania ważnego pozwolenia radiowego. Jednym słowem - jednocześnie tylko jeden uczeń mógł nadawać z naszego znaku klubowego, a reszta była zmuszona czekać na swoją kolejkę. Pewnym rozwiązaniem jest wejście we współpracę z innym klubem. Wtedy do dyspozycji mamy kolejny znak klubowy i dwoje początkujących może zrobić QSO pomiędzy sobą nie stresując się faktem rozmowy z obcym krótkofalowcem. To ważne, gdyż napięcie spowodowane stresem powoduje sporo błędów w tych pierwszych łącznościach mimo, że taki młody adept teoretycznie jest przygotowany i posiada pewien początkowy zasób wiedzy.

Kolejnym powodem była chęć zaangażowania w nasze hobby jak największej ilości osób, nawet takich które z góry deklarują brak chęci lub możliwości zainteresowania się krótkofalarstwem. Takie zajęcia można przeprowadzić na wszelkiego rodzaju zajęciach z młodzieżą - stricte krótkofalarskich, jak i przy okazji pikników, obozów itp.

Proponujemy kolegom zabawę imitującą prawdziwe zawody krótkofalarskie, w którą możemy bawić się my sami, jaki z osobami nie mającymi dotąd pojęcia o tym hobby, a co za tym idzie nie posiadających ważnego pozwolenia radiowego. Istotą takiej zabawy jest na tyle przybliżyć uczestnikom zasady obowiązujące na pasmach amatorskich, że nie powinno dla nich stwarzać problemu późniejsze zetknięcie się z realnym krótkofalarstwem.

Przystąpienie do zabawy wymaga od uczestnika przyswojenia tylko podstawowych zasad które przedstawione są w pkt. 2 regulaminu. Te zasady można dostosować do wieku i stopnia zaangażowania osób biorących udział w zabawie. Jeśli uda nam się wzbudzić ich zainteresowanie, z pewnością pojawią się dodatkowe pytania które pozwolą nam poszerzyć zakres przekazywanych informacji i tym samym rozwinąć cykl zajęć o kolejne tematy. W innym przypadku, aby dobrze się bawić, wystarczy ograniczyć się tylko do najniezbędniejszych rzeczy. Jak dostosować reguły zabawy do wieku i zaangażowania uczestników, przedstawia pkt. 11 regulaminu.

Jednocześnie zwracamy uwagę na to, że celowo w większości przypadków, w regulaminie i tym komentarzu pada określenie „zabawa”, a nie „zawody”. Pomimo tego, że takie zajęcia mają wyraźny aspekt sportowy, nie należy traktować ich zbyt poważnie. Ich celem nie jest nauka contestingu, a nawet nie należy tego traktować jako zbyt poważnego wstępu do krótkofalarstwa. Ma to być po prostu dobra zabawa. Jednak niezależnie od tego jak bardzo ograniczymy podstawy, każdy z uczestników który później zetknie się z krótkofalarstwem na poważnie, powinien sobie pomyśleć:

Przecież ja to już znam. To jest podobne do tego, w co kiedyś się bawiłem.”

 

Ekipa klubu SP3POW
życzy udanej zabawy

Regulamin zabawy do pobrania PDF

Komentarze

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Wspierają nas:

Urząd Miasta Ostrów Wielkopolski     Starostwo Powiatowe Ostrów Wielkopolski     Urząd Gminy Ostrów Wielkopolski
Wielkopolska Izba Rolnicza w PoznaniuStowarzyszenie Przyjaciół Szkoły ZAP-Eduakcja