Proponujemy zabawę imitującą prawdziwe zawody krótkofalarskie, w której mogą uczestniczyć również osoby nie mające dotąd pojęcia o tym hobby, a co za tym idzie - nie posiadające ważnego pozwolenia radiowego. W związku z tym doskonale nadaje się jako element zajęć prowadzonych dla młodzieży, oraz stanowić urozmaicenie spotkań typowo krótkofalarskich. M.in. można ją wykorzystać w Krótkofalarskim Dniu Dzieci i Młodzieży.
Zabawa nie wymaga dostępu do radia, może odbywać się w warunkach terenowych, jak i w większych pomieszczeniach. Jej istotą jest na tyle przybliżyć uczestnikom zasady obowiązujące na pasmach amatorskich, że nie powinno dla nich stwarzać problemu późniejsze zetknięcie się z realnym krótkofalarstwem.
Regulamin zabawy
Off Air Contest
1. Cel zabawy:
Zapoznanie uczestników z niektórymi elementami krótkofalarstwa.
2. Uczestnicy:
Zabawa przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych, którzy wcześniej mogli, ale nie musieli mieć styczność z krótkofalarstwem.
Minimalne wymagania dotyczące wiedzy uczestnika na temat krótkofalarstwa:
-
budowa znaku
-
co to jest raport RS
-
logowanie łączności
Zalecane wiadomości :
-
literowanie po polsku i/lub po angielsku
-
podstawy wiedzy o amatorskich pasmach i wykorzystaniu fal radiowych
-
zasady przeprowadzania QSO
-
przedstawienie różnych dziedzin krótkofalarstwa: konstrukcje, praca na różnych pasmach i emisjach, satelity, łowienie DX-ów, zdobywanie dyplomów, zawody...
3. Czas trwania zawodów:
Od 15 min do 30 min.
4. Uczestnicy posługują się swoimi własnymi lub przyjmują wymyślone znaki krótkofalarskie.
Można zaproponować następujące reguły budowy znaków:
Pierwsza litera prefiksu :
Szkoła Podstawowa - P
Liceum - L
Technikum - T
Osoba dorosła – OM lub YL
Druga litera prefiksu i cyfra :
Klasa do której chodzi uczestnik zapisana wspak np. 6c, czyli cały prefiks będzie wyglądał tak: PC6
Sufiksem będzie pierwsza litera imienia i dwie litery z nazwiska uczestnika.
Np: Wojtek Kowalski chodzący do klasy 6c, Szkoły Podstawowej będzie miał znak np: PC6WKO
Oczywiście to tylko propozycja. Każdy organizator może ustalić własne reguły nadawania znaków uczestnikom zabawy.
5. Klasyfikacja
Jeśli w zabawie biorą udział osoby licencjonowane wyniki zawodów podaje się w dwóch kategoriach :
A - Nowicjusze
B - Krótkofalowcy
6. Zasady przeprowadzania "łączności".
Pasmo radiowe symuluje stół z ławką (lub blisko siebie ustawionymi krzesłami), gdzie siadają osoby, które robią wywołania. Ilość takich stołów (każdy z nich będzie symulował różne pasma) lub ich długość można dobrać odpowiednio do zaawansowania, liczby i wieku uczestników.
Zaleca się aby maksymalna liczba miejsc siedzących wynosiła 1/3 do 1/2 liczby uczestników i aby mogli oni przy stole usiąść mniej lub bardziej ciasno (a to z kolei zasymuluje utrudnienia pracy w pleupie).
„Łączności” mogą przeprowadzać tylko osoba siedząca przy stole (robiąca „wywołanie”) z taką która porusza się swobodnie i podchodzi do wywołującego.
7. Raporty i grupy kontrolne:
RS + numer łączności + ulubiony kolor.
Oznaczenie kolorów |
black |
BK |
lub |
czarny |
CR |
white |
WH |
lub |
biały |
BI |
red |
RE |
lub |
czerwony |
CZ |
green |
GR |
lub |
zielony |
ZI |
yellow |
YE |
lub |
żółty |
ZO |
blue |
BL |
lub |
niebieski |
NI |
orange |
OR |
lub |
pomarańczowy |
PO |
purple |
PU |
lub |
fioletowy |
FI |
pink |
PI |
lub |
różowy |
RO |
Przykład raportu z grupą kontrolną:
59 01 BL
8. Punktacja, mnożnik, wynik końcowy:
Każde QSO potwierdzone w logu korespondenta to 1 punkt.
Mnożnik - liczba kolorów które wystąpiły w zapisanych w logu "łącznościach".
Wynik końcowy:
Liczba punktów razy mnożnik.
9. Dzienniki zawodów:
Logi zawodów Off Air powinny być odpowiednikami prawdziwych zawodów i zawierać:
„Łączności” zalicza się jeśli w logach uczestnika i jego „korespondenta” zapisy odpowiadają sobie wzajemnie.
10. Dyskwalifikacje:
Uczestnik zawodów może zostać decyzją komisji zawodów zdyskwalifikowany z powodu braku przestrzegania wyżej wymienionych reguł
11. Dostosowanie reguł do wieku, zaawansowania lub liczby uczestników.
-
można zrezygnować z podawania dokładnego raportu i grupy kontrolnej, ograniczając się tylko do RS i numeru lub numeru łączności i koloru lub tylko do samego numeru.
-
obowiązek zanotowania czasu przeprowadzania "łączności" należy potraktować bardzo opcjonalnie. Jeśli w zabawie będą brały udział dzieci, nie każde musi mieć zegarek na ręce lub komórkę.
-
jeśli wiek i zaangażowania uczestników na to pozwala, zaleca się obowiązek poprawnego literowania znaków w języku polskim (dla bardziej zaawansowanych w angielskim).
-
jeśli ilość stołów (pasm) jest większa niż jeden, w logu powinno znaleźć się oznaczenie pasma.
-
można zrezygnować z mnożnika przy obliczaniu wyniku.
12. Przykład logu:
ZNAK ZAWODNIKA: PC6WKO
ULUBIONY KOLOR: RE
nr |
pasmo |
czas |
znak koresp |
raport nadany |
raport odebrany |
1 |
80 |
15:20:00 |
SP3POW |
59 01 RE |
59 01 BL |
2 |
80 |
15:22:00 |
SB2MNO |
59 02 RE |
59 03 BK |
3 |
80 |
15:23:00 |
GA1KJU |
59 03 RE |
59 03 YE |
4 |
80 |
15:23:00 |
PA5DCZ |
59 04 RE |
59 02 OR |
5 |
40 |
15:24:00 |
PC6NBI |
59 05 RE |
59 05 RE |
6 |
40 |
15:26:00 |
GB3HJE |
59 06 RE |
59 08 BK |
7 |
80 |
15:27:00 |
SQ3TGZ |
59 07 RE |
59 11 PI |
8 |
40 |
15:27:00 |
PA5WSO |
59 08 RE |
59 04 GR |
9 |
40 |
15:29:00 |
SQ3POS |
59 09 RE |
59 10 RE |
10 |
80 |
15:30:00 |
SB2AAM |
59 10 RE |
57 08 GR |
Punktacja:
liczba QSO = 10
mnożnik za liczbę kolorów = 8
PKT 10x8=80
Opracowała:
Magda SQ3TGZ z Ostrowskiego Klubu Krótkofalowców SP3POW
na podstawie zabaw odbywających się na obozie
YOTA (Youngsters on the Air) w Estonii.
Komentarz do regulaminu
Inspiracją do opracowania regulaminu takiej zabawy, stały się lekcje krótkofalarskie które przeprowadzaliśmy w placówkach edukacyjnych różnego poziomu nauczania. Największym problemem takich zajęć była potrzeba jednoczesnego zaangażowania jak największej ilości uczniów, przy braku możliwości pełnego wyjścia w eter z powodu ograniczeń jakie nakłada obowiązek posiadania ważnego pozwolenia radiowego. Jednym słowem - jednocześnie tylko jeden uczeń mógł nadawać z naszego znaku klubowego, a reszta była zmuszona czekać na swoją kolejkę. Pewnym rozwiązaniem jest wejście we współpracę z innym klubem. Wtedy do dyspozycji mamy kolejny znak klubowy i dwoje początkujących może zrobić QSO pomiędzy sobą nie stresując się faktem rozmowy z obcym krótkofalowcem. To ważne, gdyż napięcie spowodowane stresem powoduje sporo błędów w tych pierwszych łącznościach mimo, że taki młody adept teoretycznie jest przygotowany i posiada pewien początkowy zasób wiedzy.
Kolejnym powodem była chęć zaangażowania w nasze hobby jak największej ilości osób, nawet takich które z góry deklarują brak chęci lub możliwości zainteresowania się krótkofalarstwem. Takie zajęcia można przeprowadzić na wszelkiego rodzaju zajęciach z młodzieżą - stricte krótkofalarskich, jak i przy okazji pikników, obozów itp.
Proponujemy kolegom zabawę imitującą prawdziwe zawody krótkofalarskie, w którą możemy bawić się my sami, jaki z osobami nie mającymi dotąd pojęcia o tym hobby, a co za tym idzie nie posiadających ważnego pozwolenia radiowego. Istotą takiej zabawy jest na tyle przybliżyć uczestnikom zasady obowiązujące na pasmach amatorskich, że nie powinno dla nich stwarzać problemu późniejsze zetknięcie się z realnym krótkofalarstwem.
Przystąpienie do zabawy wymaga od uczestnika przyswojenia tylko podstawowych zasad które przedstawione są w pkt. 2 regulaminu. Te zasady można dostosować do wieku i stopnia zaangażowania osób biorących udział w zabawie. Jeśli uda nam się wzbudzić ich zainteresowanie, z pewnością pojawią się dodatkowe pytania które pozwolą nam poszerzyć zakres przekazywanych informacji i tym samym rozwinąć cykl zajęć o kolejne tematy. W innym przypadku, aby dobrze się bawić, wystarczy ograniczyć się tylko do najniezbędniejszych rzeczy. Jak dostosować reguły zabawy do wieku i zaangażowania uczestników, przedstawia pkt. 11 regulaminu.
Jednocześnie zwracamy uwagę na to, że celowo w większości przypadków, w regulaminie i tym komentarzu pada określenie „zabawa”, a nie „zawody”. Pomimo tego, że takie zajęcia mają wyraźny aspekt sportowy, nie należy traktować ich zbyt poważnie. Ich celem nie jest nauka contestingu, a nawet nie należy tego traktować jako zbyt poważnego wstępu do krótkofalarstwa. Ma to być po prostu dobra zabawa. Jednak niezależnie od tego jak bardzo ograniczymy podstawy, każdy z uczestników który później zetknie się z krótkofalarstwem na poważnie, powinien sobie pomyśleć:
„Przecież ja to już znam. To jest podobne do tego, w co kiedyś się bawiłem.”
Ekipa klubu SP3POW
życzy udanej zabawy
Regulamin zabawy do pobrania PDF
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?