W niedzielę 6 stycznia i sobotę 15 czerwca będziemy mieli okazje uczestniczyć w kolejnej międzynarodowej akcji poświęconej dzieciom i krótkofalarstwu. W tych dniach na całym świecie tysiące młodych operatorów będzie obecnych na pasmach amatorskich. Dzieci pod opieką doświadczonych krótkofalowców nawiązują wtedy łączności ze swoimi rówieśnikami w wielu krajach, na różnych kontynentach.
Pomysłów na pracę z najmłodszymi tego dnia może być tyle, ile czynnych stacji klubowych i kadry do opieki nad nimi. Możemy zaprosić do radiostacji klubowej dzieci własne, sąsiadów czy znajomych, wejść we współpracę ze szkołami i innymi placówkami oświatowymi, zorganizować specjalne stanowiska poglądowe z czynnymi urządzeniami KF i UKF, jak to się czyni przy okazji festynów okolicznościowych bądź imprez naukowych czy kulturalnych.
W tym miejscu warto podkreślić znaczenie stacji klubowych i ich kadr, ponieważ w świetle aktualnych przepisów obowiązujących w Polsce tylko ten typ radiostacji amatorskich umożliwia legalne nadawanie dzieciom i osobom nie mającym indywidualnych pozwoleń radiowych jako szkolącym się na radiostacji klubowej pod nadzorem operatorów odpowiedzialnych.
Przygotowaliśmy wzór pamiątkowego dyplomu, którego wydawcą został PZK. Jest do pobrania z naszej lub związkowej strony. Może zostać samodzielnie wydrukowany w nakładzie stosownym do planowanej aktywności klubów. Dyplom taki mógłby otrzymywać każdy młody człowiek odwiedzający radiostację, który z pomocą instruktora nawiąże minimum 1 QSO.
Najprawdopodobniej dzieci odwiedzające w tym dniu stacje klubowe będą miały pierwszą w życiu styczność z radiem. Postarajmy się ułatwić im zadanie przeprowadzenia łączności. Tego dnia nie musimy naciskać na to, aby uczynić z naszych małych gości wytrawnych operatorów. Oczywiście bez żadnego przygotowania nie możemy dopuścić nikogo do radia. Część teoretyczna powinna być jednak jak najkrótsza. Wystarczy podać najważniejsze przydatne informacje. Z naszych dotychczasowych doświadczeń wynika, że dzieci po zrozumieniu podstawowych prawideł prowadzenia łączności, czyli wymiana znaków, podanie raportu, QTH, imienia - oswajają się procedurami i kolejne QSO przebiegają dosyć sprawnie. Jedyne co daje się we znaki, to naturalne w tym wypadku podekscytowanie i u niektórych pierwsza trema. Która zresztą zazwyczaj szybko mija.
Przyda się mała ściąga:
Łączność przeprowadzana po polsku
SP3POW [Stefan Paweł Trzy Paweł Olga Wanda] |
Wywołanie w Krótkofalarskim Dniu Dzieci. Wywołanie w Krótkofalarskim Dniu Dzieci.
Tutaj SP3POW [Stefan Paweł Trzy Paweł Olga Wanda].
SP3POW [Stefan Paweł Trzy Paweł Olga Wanda] podaje wywołanie ogólne i zaprasza do łączności.
|
_________ tutaj SP3POW. Dziękuję za zawołanie.
Raport dla Ciebie 59 [pięć, dziewięć].
Mam na imię _________ i mam _________ lat.
Nadaję z Ostrowa Wielkopolskiego.
_________ tutaj SP3POW.
|
_____________
[rozmowa na dowolny temat]
|
_________ tutaj SP3POW.
Dziękuję za miłą rozmowę.
73 [siedemdziesiąt trzy].
|
Łączność przeprowadzana po angielsku.
SP3POW [Sierra Papa Three Papa Oscar Whiskey] |
CQ Kids Day, CQ Kids Day, CQ Kids Day.
This is SP3POW [Sierra Papa Three Papa Oscar Whiskey]
Calling CQ Kids Day and standing by.
|
_________ this is SP3POW.
Thank you for calling. Your report is 59 [five, nine].
My name is _________ and i'm _______ years old.
I live in Ostrow [Oscar Sierra Tango Romeo Oscar Whiskey], Poland.
_________ this is SP3POW.
|
_____________
[conversation]
|
_________this is SP3POW.
73 [seventy three] and thanks very much for the nice contact.
|
Pierwszych łączności nie należy traktować zbyt rygorystycznie i zwracać przesadną uwagę na drobne błędy i uchybienia. Na to przyjdzie czas kiedy spotkamy się z naszymi młodymi adeptami ponownie i widoczne będzie, że zaczynają traktować to co robią w sposób bardziej zaangażowany niz tylko jednorazową przygodę. Ważne jest, aby na sali panowała luźna atmosfera. Ne można jednak dopuszczać do zbytniego rozprężenia i nadmiernej dowolności w zachowaniu dzieci na paśmie. Jeśli my będziemy traktować je poważnie, to i one będą skupione na tym co się dzieje i jak należy w takiej sytuacji postępować.
Dzieci bardzo przeżywają takie wydarzenia. Postarajmy się, aby było to dla nich niezapomniane przeżycie. Zarówno jako organizatorzy Amateur Radio Kids Day na swoim terenie, jak i ci z którymi młodzi będą rozmawiać po drugiej stronie mikrofonu. Miejmy nadzieję, że zasiane tego dnia ziarno, przyniesie w niedalekiej przyszłości obfite plony.
Tabelki z przykładowym QSO do wydrukowania w formacie PDF znajdują się w Download.
IARU rekomenduje do pracy z dziećmi podane poniżej częstotliwości. Częstotliwości te są podobne do tych zalecanych przez ARRL, ale wpisują się lepiej w podział pasm (ang. bandplan) KF 1. Regionu IARU, dla licencji typu "Novice" oraz licencji z pełnymi uprawnieniami (typu "Full").
Pasmo 10 metrów: od 28,350 do 28,400 MHz
Pasmo 15 metrów: od 21,360 do 21,400 MHz
Pasmo 20 metrów: od 14,270 do 14,300 MHz
Pasmo 40 metrów: od 7,080 do 7,120 MHz
Pasmo 80 metrów: od 3,650 do 3,750 MHz
Powodzenia i jak największej liczby zadowolonej dziatwy po obu stronach mikrofonu!
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.